Gry (nie) dla każdego? - na co zwracamy uwagę?

gry

W poprzednim felietonie poruszyliśmy temat tego, co w grze jest atrakcyjne i dlaczego sięgamy po ten, a nie inny tytuł. Dzisiaj postaramy się rozłożyć grę na części i powiemy sobie nieco więcej o tym, z czego tak naprawdę się składają.

Nasze rozważania zacznijmy od tego, czym w ogóle jest gra komputerowa. Otóż, gra, to nic innego jak program komputerowy (multimedialny), który ma służyć nabywcy do szeroko pojętej rozrywki. Z założenia, ma być pozbawiony wad i defektów, które uniemożliwiłyby, albo też obniżałyby komfort korzystania z gry, jako produktu.

To, co mamy zainstalowane na komputerze i w co gramy, to jedynie ułamek całości, na którą składa się wiele rzeczy, czynników i usług. Gra zatem, jest to produkt złożony i bardzo skrupulatnie opracowywany za zamkniętymi drzwiami studia.

Wszystko zaczyna się od konceptu, czyli myśli przewodniej, jaka będzie nam towarzyszyła aż do końca procesu produkcji tytułu. Gdy już nasz koncept jest w fazie realizacji, musimy pomyśleć o tym, żeby mieć odpowiednie zasoby zarówno logistyczne, jak i ludzkie (czyli pracownicy) oraz sprzęt, na którym powstawać będzie nasze oprogramowanie.

Ważnym, o ile nie najważniejszym czynnikiem decydującym o odbiorze naszej produkcji jest wybór silnika graficznego, który będzie napędzał cały nasz tytuł. Pozostałe sprawy dotyczące organizacji pracy oraz tworzenia samego produktu zależą już od dev teamu, o którym nie będziemy dzisiaj mówić.

To, na co jednak zwraca uwagę nabywca gry to przede wszystkim:

- oprawa audio

- oprawa wideo

- mechanika gry i fabuła

- cena

- marketing i reklama

Zatrzymajmy się na chwilę przy każdej z wyżej wymienionych składowych.

Oprawa audio:

Jak wiadomo, ważną rzeczą jest to, aby gra cechowała się naturalnym dźwiękiem płynącym z głośników, bądź słuchawek. Nie mniej istotne jest to, że gracze wydają niejednokrotnie spore sumy pieniędzy na dobre karty dźwiękowe, albo te zintegrowane na płycie głównej. Dostępnych mamy kilka rozwiązań, ale podam przykłady tych najpopularniejszych. Dźwięk 2.0/2.1 to dźwięk stereo, dzięki któremu możemy słyszeć wszystko za pośrednictwem dwóch, lub też trzech głośników. Dźwięk 5.1/7.1 to model dźwięku przestrzennego używanego w najnowszych produkcjach, który umożliwia jeszcze większ immersję gry.

Oprawa wideo:

To chyba jeden z najważniejszych elementów gry. Prawda to, że gry w obecnych czasach dążą do fotorealizmu, ale jeszcze długo będziemy musieli na niego poczekać, a to za sprawą ciągle rosnących wymagań systemowych. Typowa dzisiaj rozdzielczość FullHD nadal jest wykorzystywana do większości obecnych produkcji, ale przed szereg przedzierają się nowe formaty, pokroju 4K i 8K. Co prawda, mało kto jeszcze może sobie pozwolić na granie w 4K na najwyższych ustawieniach, ale niebawem może się to zmienić za sprawą taniejących z roku na rok podzespołów. Nie musze tu wspominać o technologiach polepszających wyświetlanie obrazu, takich jak antyaliasing, synchronizacja pionowa, czy supersampling.

Mechanika i fabuła gry:

Pomimo natłoku pracy, który każdy z nas w jakimś stopniu doświadczył, gracze wciąż cenią sobie gry o dobrej (i długiej) fabule. Ważnym elementem jest tu zarysowanie postaci i głębia środowiska, w którym przyjdzie nam grać. Gra musi posiadać flow, który będzie utrzymywał się od początku, aż do końca kampanii. Powinien on dawać graczowi niesamowite wrażenia i motywować go do dalszego odkrywania tajników świata przedstawionego.

Cena i marketing:

Rodzime ceny, wbrew pozorom nie s takie wysokie, jakby się wydawało. Patrząc na cenniki zagranicznych portali sprzedających gry, gdzie za nowości musimy zapłacić czasami ponad 200zł (po przeliczeniu z Euro), nasze polskie sklepy są tanie. Ceny uwarunkowane są tu przede wszystkim zarobkami i tym, że musimy przeliczać wartości innych walut na nasze złotówki, dlatego też w pierwszym momencie możemy się pogubić. Wystarczy jednak poszukać w Internecie, a wyłonią nam się setki ofert promocyjnych, dzieki którym zaoszczędzimy dużo pieniędzy kupując wymarzone gry. Marketing natomiast uzależniony jest już bezpośrednio od zasobów twórców i wydawców, którzy chcą rozreklamować swój produkt publiczności. Ciężko tu generalizować, ale najprościej mówiąc, wielkie koncerny mogą pozwolić sobie na szerszą reklamę i promocję swoich produktów, co również bezpośrednio przekłada się na ilość sprzedanych egzemplarzy.

Jak zwykle zapraszam do podzielenia się Waszymi opiniami pod felietonem. Na co Wy zwracacie największą uwagę kupując grę?

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy...

Krzysztof Lewandowski

Specjalista ds. IT, publicysta i autor opowiadań fantasy, oraz sci-fi. Na co dzień student kilku kierunków. Grami zajmuje się od dłuższego czasu, a od kilku lat czynnie bierze udział w ich tworzeniu. Zawsze pisze to, co myśli, a każdy artykuł czy recenzję szlifuje niczym bezcenny diament po to, aby czytelnik miał jasność przekazu. Uwielbia muzykę, która jest jego pasją, a także podróże i aktywne spędzanie czasu. 

Brak gorących dyskusji