Epic ujawnia Unreal Engine 5 i udostępnia za darmo Epic Online Services

Podczas wczorajszego, specjalnego streama Summer Game Fest, Epic Games ujawniło Unreal Engine 5, nową wersję swojego wszędobylskiego oprogramowania do tworzenia gier.

Jedni artyści posługują się abstrakcją w swojej sztuce, inni z kolei dążą do jak najwierniejszego odwzorowania rzeczywistości. Nowy silnik od Epic Games ma pchnąć grafikę 3D w grach jeszcze bliżej ku świętemu graalowi fotorealizmu. UE5 dzięki technologii Lumen ma umożliwić generowanie dynamicznego oświetlenia w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że developerzy nie będą musieli programować efektów padającego światła w produkcjach, ale silnik sam je obliczy i zwizualizuje. Na zaprezentowanym demie (polecam obejrzeć je na Vimeo, bo dostępne jest w 4K i dopiero wtedy widać, jak ślicznie wygląda!) widać, jak przesuwające się snopy słońca zmieniają oświetlenie całych lokacji, co prezentuje możliwości silnika w symulowaniu odbicia światła w czasie rzeczywistym.

Drugą technologią UE5, która ma pokazać nam nową, jeszcze wyższą jakość grafiki, jest Nanite. Jak dowiadujemy się z oficjalnego wpisu na stronie Epic Games, pozwala ona na generowanie w czasie rzeczywistym obiektów na ekranie o łącznej liczbie wielokątów idącej nawet w biliony. Dzięki niej artyści będą w stanie wykorzystywać w grach assety o filmowej jakości. Graficy mogą importować modele prosto z programów graficznych albo nawet skany fotogrametryczne (modele stworzone na podstawie zdjęć rzeczywistych obiektów).

Inne technologie wykorzystywane przez UE5 to:

Podlinkowany wyżej filmik to nagranie z dema zbudowanego specjalnie do pokazania możliwości UE5. Interaktywny fragment uruchomiono na PlayStation 5, ponieważ według Epica to platforma oferująca najbardziej zaawansowaną i najszybszą technologię. Silnik będzie dostępny również na innych platformach i umożliwi skalowanie gier do możliwości danego urządzenia.

Unreal Engine 5 będzie wspierał platformy takie jak PC, konsole obecnej i następnej generacji, a nawet urządzenia mobilne z Androidem i iOSem. Developerzy tworzący na UE4 będą mogli z łatwością przenieść swoje projekty na nową wersję silnika. Na początku 2021 roku Epic Games planuje kolejny pokaz oprogramowania, a jego premiera nastąpi później w 2021.

Przy okazji pokazu UE5 firma zniosła płacenie honorariów za wykorzystywanie Unreal Engine do zarobienia pierwszego miliona dolarów przez twórców.

A jakby jeszcze było tego mało, Epic udostępnił za darmo developerom Epic Online Services, czyli usługi sieciowe, które zbudował dla “Fortnite’a”, będą mogły być wykorzystane w innych tytułach. Oznacza to, że dane graczy zawarte na jednej platformie wraz z wszelkimi osiągnięciami i listami znajomych będą mogły być współdzielone pomiędzy PC, PlayStation, Xboxem, Switchem, Maciem, iOSem oraz Androidem.

Exit mobile version