Julien Merceron z Square Enix, uważa że największym błędem Sony i Microsoftu było podtrzymywanie przy życiu obecnej generacji konsol przez ponad siedem lat.
Merceron podczas rozmowy z dziennikarzami GamesIndustry, powiedział:
“Ze zbyt skomplikowanymi urządzeniami wiążą się dwa aspekty. Kiedy sprzęt jest zbyt złożony, by tworzyć na niego gry, w dniu jego premiery będzie mniej dostępnych tytułów. Z mniejszą liczbą tytułów nie da się sprzedać zbyt dobrze swojej platformy, więc na starcie znajdujesz się w niekorzystnym położeniu. PS3 i Xbox 360 nie odniosły aż tak dużego sukcesu jak PS2. Z drugiej strony, jeśli masz skomplikowany sprzęt, mimo początkowych trudności żywotność platformy powinna być dłuższa, ponieważ z każdym rokiem będzie wzrastać jakość, gdy developerzy znajdą sposoby na wykorzystanie optymalizacji.
Jednak prostsza architektura oznacza, że każdy ma większe szanse. Wierzę, że jest to istotne, patrząc na krytyczną sytuację biznesową, w jakiej się znajdujemy. Gry będą bardziej kosztowne. Jeśli ustawisz na początku poprzeczkę bardzo wysoko, wiele studiów padnie, wielu wydawców zrezygnuje, na platformy pojawi się mniej tytułów i tak dalej. Jeśli próg będzie przystępny, dasz ludziom większe szanse, w dniu premiery będziesz miał lepsze portfolio, ale pojawi się równocześnie problem z żywotnością. Studia osiągną 80 procent perfekcji w ciągu roku po wydaniu konsoli, więc gry, które będą ukazywać się w późniejszych latach, będą wyglądały tak samo.
Powiedziałbym, że teraz nie jest to już żaden problem. Był to problem w czasach platform offline. Teraz nie musisz dbać o żywotność, wykorzystując skomplikowane oprogramowanie, ponieważ zapewnia ją model online. Sugerowałbym, że może nie chcemy długo trwających generacji. Mamy Sony i Microsoft, które mówiły o obecnej generacji przez ostatnie siedem, osiem, dziewięć, dziesięć lat i był to największy błąd, jaki kiedykolwiek popełniły.
Ta generacja istnieje już zbyt długo, i mówię to, ponieważ mamy wielu developerów pracujących na nowej platformie, którzy prawdopodobnie nie osiągną sukcesu. Poczekają zatem na następną generację i wskoczą na tę platformę. Tego nie da się zrobić z obecną generacją. Zatem ci developerzy poszli gdzieś indziej, by przekonać się, czy są lepsze możliwości. Znaleźli przeglądarki internetowe, znaleźli iOS, znaleźli inne rzeczy i wielu z nich już nie wróci na platformy sprzętowe. Obserwujemy to dzięki Microsoftowi i Sony oraz czasowi trwania tej generacji. Pomogło to w pojawieniu się innych platform i umocnieniu ich przed wydaniem nowego sprzętu.“