- Data premiery: 19 września 2023
- Producent: Choice Provisions, Gamecraft Studios
- Wydawca: Choice Provisions
- Gatunek: Rytmiczna platformówka
- Platformy: PC, Steam Deck
W dzisiejszych czasach prawie każde studio stara się zrobić remake lub remaster swojej znanej marki, żeby zarobić na nostalgii. Zazwyczaj takie gry mają trochę lepszą grafikę, dodają kilka mechanik z nowoczesnych gier i to tyle. Choice Provisions, twórcy sławnej serii BIT.TRIP RUNNER, poszli inną ścieżką. Ich celem było stworzenie “definitywnej wersji” swojej gry, której w 2010 roku nie udało się osiągnąć z wielu powodów.
W tej recenzji postaram się wytłumaczyć, dlaczego BIT.TRIP RERUNNER to nie tylko dobry remake, ale także oddanie hołdu całej serii.
ZONE 1: ROZGRYWKA
BIT.TRIP RERUNNER to połączenie wielu gatunków gier w jednym. W skrócie, to rytmiczna platformówka à la Geometry Dash. Warto zaznaczyć, że mimo standardowego skoku, mamy tutaj wiele innych ruchów, które CommanderVideo jest w stanie wykonać podczas swojej podróży. Każda z tych mechanik ma osobny poziom, który występuje jako samouczek.
Poziomy stają się coraz bardziej złożone, zmuszając gracza do szybkiego podejmowania decyzji i planowania akcji prawie błyskawicznie. Twórcy zaprojektowali grę w taki sposób, żeby gracz używał wszystkich ruchów, które ma w swojej dyspozycji przez cały czas.
Niestety, pomimo że BIT.TRIP RERUNNER posiada naprawdę skomplikowany, ale genialny system przeszkód, nie wszystkie wprowadzone zmiany są udane. Moim zdaniem, mechanika absorpcji, która nie występowała w oryginalnej wersji, lepiej gdyby pozostała tylko w koncepcji. Twórcy zdawali się być tego świadomi, dlatego występuje ona tylko w kilku ostatnich poziomach i jest akceptowalna.
ZONE 2: OPRAWA GRAFICZNA
BIT.TRIP RERUNNER prezentuje naprawdę ładną grafikę, będącą ulepszoną wersją oryginalnej gry. Wykorzystanie Unreal Engine 5 sprawia, że gra wygląda rewelacyjnie. Chociaż wymagania sprzętowe mogą być niższe, gra została dobrze zoptymalizowana, co pozwala cieszyć się obrazkiem bez nadmiernego obciążenia sprzętu.
Grafika w grach rytmicznych jest ściśle związana z rozgrywką, ponieważ przeszkody i teren muszą być czytelne dla gracza. Musi być w stanie rozpoznać rodzaj przeszkody i podjąć właściwe działania. W większości przypadków różne zagrożenia są czytelne i mają charakterystyczny wygląd. Jednak zdarzają się sytuacje, w których dwa zupełnie różne rodzaje przeszkód mają ten sam kolor i kształt, co może być mylące. Twórcy muszą skupić się na poprawie tego aspektu, np. zmieniając kolor jednej lub drugiej przeszkody, i będzie po problemie.
ZONE 3: OPRAWA AUDIO
BIT.TRIP RERUNNER wyróżnia się nie tylko wizualnie, ale również pod względem dźwiękowym. Audio w grze doskonale współgra z dynamiczną akcją i rytmami rozgrywki. Ścieżka dźwiękowa jest zróżnicowana, dopasowana do tempa rozgrywki i stylu gry. Mało tego, w remake’u są wszystkie piosenki z poprzednich gier serii!
Rytmiczna muzyka jest zintegrowana z mechaniką gry, co oznacza, że każdy ruch bohatera wydaje jakiś dźwięk. To z pewnością ważny element, który uzupełnia doświadczenie płynące z gry w BIT.TRIP RERUNNER, bo grając dobrze, gracz ulepsza piosenkę którą słyszy.
BONUS ZONE: RUNNER MAKER
Jeśli ukończysz wszystkie zaprojektowane poziomy w grze, będziesz mógł tworzyć własne! BIT.TRIP RERUNNER zawiera tryb RUNNER MAKER, czyli system tworzenia poziomów do gry. Ten tryb jest bardzo intuicyjny i dość łatwy w obsłudze. Własne projekty można udostępnić dla innych graczy, co sprawia, że gra oferuje nieograniczoną ilość poziomów!
BIT.TRIP RERUNNER to z pewnością świetna produkcja dla fanów serii, oferująca zarówno dobrze znane elementy, jak i nowości, które mogą zaskoczyć i zainteresować. Zachęcam do eksplorowania świata gry i czerpania radości z rytmicznej platformówki, która wciąga zarówno nowych graczy, jak i tych, którzy znają wcześniejsze odsłony serii!
Redakcja: Morena Sztuce vel Stuzmania