Co może zmienić się w grze, w której jak mawiał Kazimierz Górski ,,Piłka jest okrągła, a bramki są dwie”? Wbrew pozorom – bardzo dużo, co udowodniło Eletronic Arts w najnowszych informacjach dotyczących gry FIFA 21. W dokumencie zawierającym ponad 6 tysięcy słów możemy przeczytać o nadchodzących nowościach w ich najlepiej sprzedającym się tytule. Dla osób niechcących się zagłębiać w szczegółową lekturę przygotowano Gameplay Trailer oraz skrócone podsumowanie. Casulowi gracze prawdopodobnie nie odczują zapowiadanych zmian, ale dla graczy nałogowych, takich jak ja – szykuje się kolejna rewolucja w serii. Przejdźmy więc do podsumowania najważniejszych nowości, oferowanych w FIFA 21 od EA SPORTS!
Na główne nowości sygnowane w zwiastunie składają się takie elementy jak:
- Agile Dribbling
- Player & Positioning Personality
- Creative Runs
- Directed Runs
- Directed Pass and Go
- Player Lock
- Natural Collision System
- Fundamentals Of Football
- Passing
- Blocking
- Resposiveness
- Manual Headers
,,Zwinny Drybling” jest niczym innym jak skupieniu się na mikro-ruchach piłkarzy na małej przestrzeni wokół piłki. Nowy system ma w znaczny sposób ułatwiać kreowanie sytuacji podbramkowych poprzez otwieranie zamkniętych przestrzeni przez drużynę broniącą. Agile Dribbling’u będzie można użyć naciskając R1/Rb wraz z wychylonwym kierunkowo lewym drążkiem analogowym. Warto zauważyć, że każdy z piłkarzy będzie w stanie używać nowego systemu dryblingu, ale na szybkość poruszania się przy nim, efektywność i efektowność największy wpływ będą miały wewnętrzne statystyki danego piłkarza. Dodatkowo dodano system Contextual Agile Dribbling w ułatwieniach sterowania, opcja ta pozwoli sztucznej inteligencji używać Agile Dribbling’u samoistnie w sytuacjach kluczowych dla spotkania, szczególnie w starciach 1 vs 1.
W FIFA 21 skupiono się na na zwiększeniu możliwości sztucznej inteligencji przy kreowaniu sytuacji podbramkowych. Na zwiastunie zobaczyć można było Sergio Agüero balansującego ma linii spalonego i cofającego się w odpowiednim momencie przed najlepszą możliwością podania. Wpływ na tego typu zachowania mieć będzie istniejąca statystyka Ustawiania Się, jednak została ona rozbudowana o nowe elementy m.in takie jak Czas podejmowania decyzji i ogólna inteligencja – umiejętność podejmowania szybszych i trafnych decyzji o tym, gdzie i kiedy się przenieść lub Analiza lini podań – Zrozumienie przestrzeni w celu określenia, gdzie wykonać najlepszy ruch do otrzymania podania, zapewniając więcej opcji dla członków drużyny. Sztuczna inteligencja ma niejako rozumieć naszą koncepcję gry. Warto zaznaczyć, że zwiększono także wpływ pracowitości na zachowanie sztucznej inteligencji, co przedstawiono w bezpośrednim porównaniu z FIFA 20.
Jednym z głównych elementów, na których się skupiono są ,,Creative Runs”. Nowość ta nie tylko zauważalna będzie zachowanie na boisku, ale też sygnalizowana jest poprzez zieloną strzałkę na wirtualnej murawie. Na czym to polega? EA Sports w końcu oddaje graczom pełną manualną kontrolę nad zawodnikiem wybiegającym. Jak to ma wyglądać? Po przytrzymaniu klawisza L1/Lb i wychyleniu w danym kierunku prawego drążka kontrola zawodnik nabiegał będzie do pozycji zgodnie z nadaną mu poprzez wirtualną strzałkę trajektorią. w FIFA 21 będziemy mogli wybrać także, w którym kierunku pobiegnie zawodnik po wykonaniu podania, a także gra da nam możliwość sterowania zawodnikiem bez piłki, ustawienia się sterowanym zawodnikiem w danym momencie i zażądania podania od sztucznej inteligencji. System ten, z tego co mówią osoby mające dostęp do gry jest nieco skomplikowany i wymaga wprawy, ale uznawany jest za zmieniający oblicze gry – wydaje się, że opanowanie go będzie kluczowe do odnoszenia zwycięstw w rozgrywkach sieciowych.
Elementem spędzającym sen z powiek graczom FIFA jest niedoskonały system kolizji. Ten, jeżeli wierzyć zapowiedziom w znaczny sposób poprawiono. Jako gracz wierzę w to, że system ten w końcu będzie działać jak należy i nie będzie on jednym z głównych elementów do legendarnych już kompilacji na serwisie YouTube.
EA Sports chwali się, że moce przerobowe skierowano na usprawnienie elementów fundamentalnych dla futbolu w grze FIFA 21. Na nowo napisano system blokowania strzałów i dodano do niego szereg nowych animacji, przez co piłkarze tacy jak Virgil Van Dijk jeszcze chętniej w sposób automatyczny i bardziej naturalny będą blokować strzały. Przebudowano system podań prostopadłych i dośrodkowań, dodający między innymi dośrodkowanie charakterystyczne dla Trenta Alexandra-Arnolda. Przede wszystkim jednak, postawiono na strzały głową, niejako przyznając się do błędu w grze FIFA 20. Graczom zostanie oddany do użytku w pełni manualny system oddawania strzałów głową, a same dochodzenie do pojedynków powietrznych ma być łatwiejsze niż wcześniej.
Oczywiście, nie są to wszystkie nowości opisywane w artykule. Z innych ważnych rzeczy zwartych w szczegółowym materiale dotyczącym zmian warto wspomnieć o współpracy EA z graczami w celu eliminacji błędów uznawanych za spowodowane przez serwery. Chodzi tu przede wszystkim o responsywność odczytywanych klawiszy, a także poprawność ich odczytu przez samą grę. Ułatwienie życia graczom poprzez skrócenie trwania czasu meczu online przez zbędne animacje, a także usunięcie cieszynek pobramkowych uznawanych za obraźliwie. Dostosowanie statystyk zawodników w trybie Kick Off do stopnia przypominającego te w trybie FIFA Ultimate Team, tak aby gameplay rozgrywanych spotkań był przyjemniejszy w odbiorze i nieodbiegający od tego, co EA oferuje w najpopularniejszym trybie gry oraz możliwość COFANIA CZASU w tymże trybie w celu dopracowywania własnych akcji do perfekcji. Nie można zapominać także o możliwości anulowania przywileju korzyści za pomocą kombinacji przycisków L2/LT oraz R2/RT.
FIFA 21 zapowiada się więc obiecująco, oczywiście pewne aspekty mogą martwić – znaczna część elementów płynności gry zależeć będzie teraz od sztucznej inteligencji, ale pojawia się też kilka nowych ficzerów, które w sposób znaczny wpłyną na rozgrywkę sieciową. Warto wspomnieć, że FIFA 21 zadebiutuje 9 października na wszystkich najpopularniejszych obecnie platformach, a następnie wydana będzie ulepszona wersja na konsole nowej generacji, daty premiery tej wersji jednak jeszcze nie znamy.